Aamuviiden kerho

Miten saat omat päiväsi haltuun ja löydät menestyksesi salaisuuden? Tähän kysymykseen luvattiin kertoa vastaus hiljattain lukemassani kirjassa 5 AM CLUB, jonka on kirjoittanut Robin Sharma. Sharma on tunnettu asiantuntija elämänhallinnassa sekä johtajuudessa ja hänellä on jo yli 15 miljoonaa myytyä kirjaa. Aivan turhasta hepusta ei siis ole kyse.

Kirja ei ole tavallisen, ohjeita sivuittain latelevan elämäntaito-oppaan muotoon kirjoitettu opus, mikä oli jo itsessään piristävä yllätys. Metodista kerrotaan juonellisen kertomuksen ohessa, jonka pääosassa seikkailevat miljonääri, yrittäjä ja taiteilija sekä heitä elämänmuutoksessa mentoroiva henkilö, jota kutsutaan Lumoajaksi.


"Tiedän, että teillä on ollut vaikeita aikoja. 
Tajuan, että teistä saattaa tuntua, kuin kaikki olisi mennyt aivan toisin, 
kuin ajattelitte pikkulapsina, kun olitte täynnä paloa, intoa ja ihmetystä.
Te tuskin suunnittelitte tekevänne kaikista päivistä samanlaisia, vai kuinka?"
- - -
"Elävänne muutama tuhat samanlaista viikkoa ja kutsuvanne sitä elämäksi.
Minun on pakko muistuttaa, että liian moni meistä kuolee kolmekymppisenä ja odottaa hautausta kahdeksankymppiseksi."

(Robin Sharma, 5 AM CLUB)

Tarinassa iäkäs Lumoaja kiertää luennoimassa elämäntavasta, jota noudattamalla useat maailman menestyneistä tai kuuluisista ihmisistä ovat saaneet maineensa ja tuloksensa aikaiseksi. Kaikessa lyhykäisyydessään menetelmä perustuu hyvien ja huonojen asioiden prosessointiin, itsensä kouluttamiseen, digitaalisten laitteiden käytön rajoittamiseen ja itsestään sekä jaksamisestaan huolehtimiseen nukkumalla ja liikkumalla säännöllisesti sekä elämällä muutenkin rutiinien mukaan.

Kirja on saanut nimensä siitä, että uuden elämäntapasi myötä heräät viideltä joka ikinen aamu. Tuntia ennen muuta maailmaa. Myös vapaapäivinä.
Tätä viiden ja kuuden väliin sijoittuvaa tuntia kutsutaan kirjassa voitontunniksi. Sen aikana on tarkoitus omistaa hetki pelkästään omalle itselle - ennen kuin perhe, aamutoimet ja muu maailma kaipaavat huomiotasi.

Voitontunti jaetaan kolmeen kahdenkymmenen minuutin jaksoon, joista ensimmäinen sisältää liikuntaa. Aamu pitäisi aloittaa hikeä nostattavalla ja hengästyttävällä liikunnalla. Liikuntahetki on tärkeä ajoittaa heti heräämisen jälkeen siksi, ettei ihminen ehdi keksimään tekosyitä liikkumisen siirtämiselle tai tarpeettomuudelle.
Aamutreenaaminen on metodin mukaan tärkeää myös sen takia, että liikunta hajottaa pelkohormoni kortisolia, jonka pitoisuus on korkeimmillaan aamuisin. Treenin jälkeen pitoisuus on pienentynyt ja ihminen täydessä iskussa päivää (sekä voitontunnin loppuja tehtäviä) varten.

Tunnin seuraavat kaksikymmentä minuuttia käytetään kirjaamalla ylös asioita, jotka omassa elämässä ovat hyvin ja joista on kiitollinen. Myös huonot ja mieltä painavat asiat kirjataan. Kirjoittamalla niistä, prosessoit asioita pois päästäsi ja voimavarasi vapautuvat sataprosenttisella teholla muihin päivän tehtäviin. 

Viimeinen jakso käytetään uuden oppimiseen. Kuuntele äänikirjoja tai luentoja. Lue kirjoja. Elämänkertoja. Opiskele historiaa. Meditoi. Mitä tahansa, mikä kasvattaa sinua ihmisenä ja auttaa omalla alallasi tai elämässäsi eteenpäin.


""... pysy yhteydessä kuolevaisuuteesi. Ymmärrä, että aikasi on rajallista. Jokainen upea aamu vie sinua lähemmäksi loppuasi.
Älä odota lahjojesi ja taitojesi käyttämistä. Pidä huoli, että nautit matkastasi. Pidä hauskaa, kun kohoat upeuteesi. On todella surullista nähdä, kuinka moni lykkää kauniin, hauskan ja taianomaisen elämän elämistä, kunnes ovat liian vanhoja nauttimaan siitä täysin."

(Robin Sharma, 5 AM CLUB

Suuri osa kirjasta käy läpi voitontunnin jaksoja ja niiden tarkoitusta. Esimerkein ja kaavioin. Esiin nostetaan kuitenkin myös ihmisen keskittymistä häiritsevät tekijät, kuten esim. kännykkä, tietokoneet ja televisiot. Niiden käyttöä kehotetaan rajoittamaan kunnolla, jotta saadaan vapautettua tehoja mm. häiriöttömään työntekoon. Lisäksi kaikkien laitteiden sulkemista suositellaan viimeistään iltakahdeksalta. Voitontunnin aikana niihin ei luonnollisestikaan kosketa.

Kirjassa painotetaan, että elämäntapojen muutos vie kuusikymmentäkuusi päivää. Kun sen ajan jaksaa yrittää ja olla epämukavuusalueella, sinnikkyys kyllä palkitaan. Aivot oppivat uudet tavat, jonka jälkeen niistä tulee ihmiselle uusi rutiini.

Robin Sharman kirjan sanoin, "Ota aamut haltuusi. Kohenna elämääsi."

Halaten,
Emppu

P.S. Lainaukset ovat pari suosikkikohtaani kirjasta.

Kommentit